čtvrtek 20. března 2014

Celozrnné empanadas s nádivkou z jehněčího masa a kapusty


Co dělat, když vám zbyde pár plátků výborného jehněčího masa? Nejlepší způsob jak je zpracovat a připravit si tak levné a přitom lahodné a šťavnaté jídlo, je vytvořit z nich chutnou nádivku do empanadas.
Empanada (španělsky) je plněný chléb nebo pečivo , které se smaží nebo peče v mnoha zemích v Jižní Evropě, v Latinské Americe, na severozápadě Spojených států a v některých částech Jihovýchodní Asie. Název pochází z galicijského, portugalského a španělského slovesa empanar, což znamená zabalit nebo natírat na chleba. U nás na Sardinii jim říkáme panadas. V některých oblastech je připravují s nádivkou z úhoře a jsou naprosto božské (přidám sem recept až přijde jejich období).
Všechny empanadas mají svůj původ z arabského pokrmu Sambusak nebo Samoosa.
Pro mě jsou empanadas jídlem, které mě vrací zpátky k mým kořenům:
Připomínají mi nejen moje dětství na Sardinii, ale také šťastné roky, kdy jsem žil v Miláně. V té době jsem byl doslova posedlý argentinskou literaturou a také argentinskými lahůdkami jako je dulce de leche, the alfajores a samozřejmě empanadas, ty nosil domů můj tehdejší spolubydlící Fabricio, který pocházel z Argentiny.
Můj recept na empanadas je propojením všech těchto vlivů. Když jsem je připravoval, myslel jsem na to, že si na nich bude pochutnávat Adam, sedmiletý syn mojí přítelkyně, a tak jsem chtěl docílit nejzdravější možné varianty. Hlavně co se týká těsta (snažíme se vyhnout všemu co je vyrobeno z tradiční mouky), proto jsem použil kombinaci celozrnné a bezlepkové mouky.  Výsledkem jsou lehké, křupavé a přitom šťavnaté empanadas.

Suroviny/Ingredience:

Na těsto:

1 hrnek bezlepkové hladké mouky

2 hrnky celozrnné mouky

¼ lžíce soli

1 lžíce jedlé sody

25g sádla, rozděleného na 8 kousků

1 vejce

½ - 2/3 hrnku studené perlivé vody, může být i neperlivá

Na nádivku:
160g mletého jehněčího masa
Půlka červené papriky
1 cibule
2 stroužky česneku
5 – 6 listů kapusty
Sůl
Čerstvý mletý pepř
½  skleničky bílého vína
Rýžový olej

Příprava:
1. V kuchyňském robotu smíchejte mouku, sůl a prášek do pečiva.
2. Přidejte měkké sádlo, vejce a vodu – ze začátku dejte jen ½ hrnku vody,kdyby bylo třeba přidejte ještě trochu, tak aby se těsto spojilo a nelepilo.
3. Lehkým hnětením vypracujte v hladou kouli. Přendejte do mísy a nechte přikryté odpočinout přibližně hodinu.
4. V pánvi rozehřejte trochu rýžového oleje a přidejte neoloupané stroužky česneku. Osmažte je dozlatova a pak je vyjměte. Na stejném oleji osmahněte nadrobno nakrájenou cibuli a červenou papriku. Osolte a opepřete. Až cibule a paprika změkne, přidejte jehněčí maso. Maso by jste neměli předělat, až ho budete balit do těsta mělo by být ještě měkké a šťavnaté.
5. Přidejte nakrájenou kapustu a sklenici bílého vína, počkejte až se vypaří alkohol. Potom dejte pánev stranou a nechte nádivku trochu ochladit. Neměla by být horká kvůli těstu, aby neprosakovala, musí však zůstat šťavnatá.
6. Těsto vyválíme na tenký plát a vyřezáváme větší kolečka - placky na empanadas (použijte kulaté formy nebo malý talíř).
Je velmi důležité, aby byly placky velmi tenké. Ideálně 5 mm.  Budou se totiž smažit velmi rychle.
Další způsob jak si připravit placky na empanadas je udělat z těsta malé kuličky a každou zvlášť rozválet. Jejich tvar nemusí být dokonale kulatý.
7. Na každou placku dejte nádivku, přeložte napůl a okraje zavřete stisknutím prstů, poté utěsněte vidličkou.
8. V pánvi na smažení rozehřejte rýžový olej. Až bude rozpálený vložte empanadas a smažte je přibližně 3 minuty, během toho je otočte.
9. Vyndejte a osušte je od oleje. Podávejte horké. Doporučuji k nim dip z bílého řeckého jogurtu s harissou a snítkem čerstvého tymiánu.

Žádné komentáře:

Okomentovat