neděle 13. července 2014

Vica Kerekes: Pörkölt, paprika erősa a důležitost vášně v životě





Máloco dokáže lidi svést dohromady tak jako jídlo, a hlavně hovory o něm. Žiju v zahraničí už 15 let, ale kdykoliv zmíním svůj sardinský a italský původ, lidé mi stále říkají, jaké úžasné jídlo jedli v mojí domovině, jak moc jim chybí dobrá mozzarella nebo čerstvé mořské plody, jak skvělé bylo povečeřet v malé osterii, kde místní „babička“ dělala domácí těstoviny.

Jídlo je úžasným nástrojem pro to, abychom se mohli jeden na druhého spolehnout, porozumět cizím kulturám, prolomit ledy a navázat nová přátelství.
Moje přátelství s Vicou Kerekes začalo a posílilo díky naší společné vášni pro jídlo. Je to kamarádka mojí snoubenky a poprvé jsem ji potkal, když po focení přišly do restaurace, kterou jsem dřív vlastnil. Vica je slovenského a maďarského původu a já jsem v minulosti žil dva roky v Budapešti, kde jsem si oblíbil maďarskou kuchyni. Náš hovor se proto brzy stočil na gastronomické téma: samozřejmě jsme mluvili o italské kuchyni, pak o pálivé maďarské paprice a pak jsme začali diskutovat o zásadním významu vychutnávání života a toho, mít vášeň pro cokoliv, co děláte, ať už je to vaření, herectví, nebo prostě trávení času s kamarády. 

Když se tenhle blog začal utvářet, nadhodil jsem, že bychom spolu mohli něco uvařit, a tento nápad se uskutečnil: Vica se přišla seznámit s Eliasem (mým novorozeným synem), dát si sklenici vína, popovídat si s mojí snoubenkou a – což je nejdůležitější – uvařit jedno z mých oblíbených tradičních maďarských jídel: vepřovo-hovězí pörkölt s – jak mi Vica prozradila, když jsem se zeptal na přísady – paprikou erős(pálivou!).

Když jsem si dal pörkölt v Maďarsku, byla k němu příloha tarhonya, druh těstovin který mi připomněl něco, co máme na Sardinii, čemu se říká fregula. Tak jsem připravil takový maďarsko-sardinský mix, a zatímco Vica připravovala pörkölt, já jsem uvařil fregulu s rajčaty a oreganem.
Recept na fregulu sem brzo dám.
Recept na báječně pálivý pörkölt, jak ho uvařila Vica, opravdový triumf rudé barvy, mnoha odstíny ingrediencí počínaje a barvou vlasů milé kuchařky konče, následuje dále v tomto příspěvku.
Jó étvágyat!
















Přísady:



40g sádla mangalica
1 nadrobno nakrájená velká červená cibule,
2–3 neoloupané stroužky česneku
2–3 polévkové lžíce pálivé papriky
1,8kg na kostky nakrájeného vepřového steaku
200 g na kostky nakrájeného hovězího
1 lžička rajčatové pasty
3 nadrobno nakrájené papriky
3 nakrájená střední rajčata
8–10 cherry rajčátek
2–3 sklenice červeného vína
sůl a čerstvě pomletý černý pepř
1 polévková lžíce kukuřičné mouky





Příprava:


Rozehřejte sádlo v přikryté pánvi na smažení, přidejte cibuli a česnek a smažte pět minut, než sádlo změkne. Odstavte pánev z plamene a přimíchejte pálivou papriku v množství podle chuti. Přidejte vepřové a hovězí a kapku červeného vína. Vařte na mírném plameni asi 5 minut. Zalijte maso uvařenou vodou, uveďte znovu do varu a přidejte rajčatovou pastu, nakrájené papriky a rajčata. Ochuťte solí a čerstvě pomletým černým pepřem. Přikryjte pokličkou a vařte na mírném plameni jeden a půl hodiny nebo dokud není maso měkké.

Pro zahuštění omáčky smíchejte kukuřičnou mouku a dvě polévkové lžíce studené vody, aby se vytvořila pasta, a tu pak vmíchejte do omáčky. Znovu přiveďte do varu pro zahuštění. Zkontrolujte, jestli je omáčka správně okořeněná, a ochuťte solí a čerstvě pomletým černým pepřem podle chuti. 






Žádné komentáře:

Okomentovat